Littfest 14/3-13

Littfest 1

INBJUDAN till MIDDAGSBJUDNINGEN på LITTFEST

Kom och skapa ditt manifest, din feministiska agenda! Tillsammans skapar vi en spretig, mångfacetterad och fasansfull kampvision som diskuterar den feministiska utopin!

Förbered dig, ta med en text eller bild som du hittar kraft i. Tillsammans diskuterar vi och smakar på manifesten. Tillåt dig bli lite manisk, tillåt dig festa tillsammans med främmande och i en kollektiv precision avla en gemensamt deklaration.

Om Middagsbjudningen:

MIDDAGSBJUDNINGEN är feministiska och konstnärligt förhöjda händelser med avstamp i Judy Chicagos ”The Dinner Party”. Vi använder oss av trygga rum och middag för att skapa utrymme för det goda feministiska samtalet olika kvinnor emellan.

Vem? Alla som definierar sig eller någon gång definierat sig som kvinna är välkomna! OBS, Begränsat antal platser!

Kostnad: 50 kr 

Mat och dryck ingår i utopin!

När: 14 mars kl 18.00- 22.00

Var: Umeå Stadsbibliotek, samling Faktatorget

Det är genom en kombination av militant optimism och fredligt uppror som människor kan erbjudas andra framtidsutsikter än konsumtion, förakt för konst och för de sämst ställda grupperna i samhället. Ett sådant hoppfullt och fredligt uppror ska motverka ett samhällssystem där alla konkurrerar med alla. Med orden ”att skapa är att göra motstånd, att göra motstånd är att skapa” sammanfattar Stéphane Hessel sitt manifest.

Tiina Rosenberg, Ilska, hopp och solidaritet – med feministisk konst in i framtiden.

________________________________________

ALLAS MANIFEST HITTAR DU HÄR I WORD

 

Allas Manifest

IMG_1453

IMG_1447

IMG_1437

IMG_1436

________________________________________

 BREV SOM GAVS GÄSTEN VID ANKOMST

Kära gäst!

Välkommen! Läs detta brev i tystnad för dig själv.
Kommer någon och stööör – typ, Heeej, så länge sen vi sågs! Vad gör du? Vad läser du, varför står det _______ på din tröja? – så hänvisa till kvinnorna på faktatorget i de färgade t-shitsen. Så förklarar vi, du ska just nu bara läsa vidare.

Förresten, visst har du tagit på dig din tröja? Ja, jag ser ju det nu, den passar dig sååå bra! Ah, men toppen, då ska jag presentera mig.

Jag heter Andrea Berglund och är en fjärdedel av projektgruppen Middagsbjudningen. Jag är ifrån denna vackra stad, Umeå och har – precis som du – ett alldeles eget förhållande till detta bibliotek (vi brukade tjuvröka tillsammans i högstadiet! Ah, haha, nej jag skojade bara, bibliotek röker ju inte!????).
Det jag tänkte berätta var att när jag växte upp var det poesiläsningar på söndagar i sagorummet och jag minns så väl den enda gången jag fanns omnämnd i en av dikterna som lästes. Det var Björn Säfsten som författat den utifrån identitetsförändringen som skedde mellan mig och en kille som hette Jasher på Refused releasefest av The shape of punk to come. Varje biljett kom med en anvisning och min var att kl 21.00 ställa mig vid trappan i Hamnmagasinet och räcka upp handen. Då skulle en annan gäst som fått liknande instruktioner möta mig och vi skulle byta identitet under kvällen. Jag minns att jag var livrädd, även om Jashers var hemskt trevlig så skulle jag ju hänga med hans kompisar som alla var äldre killar i HC-svängen och jag, vem fan var jag? En liten fjortis med hippietröja.  Haha, det gick i alla fall bra, kompisarna åt inte upp mig och jag fick ett minne för livet.

Hur som helst så spred sig detta till Björn som också han var på releasen och hade som uppgift att skriva dikter. Han skrev dikter annars också, men jag tror att det var då dikten om mig kom till, Ur Andreas ögon hette den. Och han läste den här på biblioteket i sagorummet och jag satt i publiken och fick dåndimpen när jag fattade att den handlade om mig OMG LOL WTF OSV.
Björn är idag en renommerad koreograf och jag är tillbaks i min egen identitet, ser med mina egna ögon.
Förutom idag, för idag skiftar jag blick igen. Inte till någon annans, utan till den utopiska Andrea. Ur mina ögon kommer jag att se detta bibliotek som aldrig förut, jag kommer att gå runt med stora steg, titta i böcker jag annars aldrig skulle tagit från dess hyllor. Jag kommer att läsa högt ur en bok från H.07, Rh eller Ld för att hitta en ny sorts poesi. Kanske, eller så kommer jag lägga mig och sova i barnhörnan, för att det är såååå mysigt där.

Kom, följ med mig! Gör som jag nu! Gör om detta bibliotek till en plats som vi tillsammans äger för denna kväll. Som kommer att agera scen för vår feministiska kamp och utopins hjärta.

I tystnad, se dig om.   Vart i biblioteket befinner du dig? Hce, Hc0, Vu? Tänk på att alla böcker som finns här är dina, är allas. Ta första boken som faller dig i smaken, slå upp en sida i mitten och läs översta raden på högra sidan. Vad säger den? … (jag väntar)

… lukta på sidan. Föreställ dig nu att biblioteket är ditt eget kök. Föreställ dig att denna bok är en mogen persika. Förställ dig sedan att orden du läste är snöflingor.

Gå åtminstine sjutton steg.

När du rör dig i detta rum – se på dina rörelser som om du såg på ett dansande snöfall.

Blunda! Lyssna till dina egna andetag. Lyssna till bibliotekets andetag. Hör sedan allt som pågår simultant i detta rum just nu. Vilka ljud hör du? Vilka av dessa knäpp, buller, samtal, musik, oväsen får plats i din feministiska utopi? Ta ett par lååååånga kliv. …

Knyt dina händer. Stå stadigt. Andas in och ta sats från magen. Föreställ dig att du skriker mot vinden. Skriker i kudden. Skriker från tårna.
Gör nu något oväntat

Gör det du behöver för att se denna plats som du aldrig sett den förrut, just eftersom den är helt ny ikväll. Och just i kväll, älskade gäst, skapar vi tillsammans ett vi – en feministisk front för utopi i Sverige, hur spretigt det än kan komma att vara.

Oj, men du. Kom ihåg klockan för 18.10 samlas vi vid faktatorget. Ställ dig på ett kryss i cirkeln som finns upptejpad på golvet och invänta vidare instruktioner. Inta din position i tystnad.

Puss och kram Fett med Manifest och Kamp ikväll!

XOXO / Andrea

________________________________________

MIDDAGSBJUDNINGEN ♥ LITTFEST

DOKUMENTATION FRÅN SAMTALEN 2013-03-14

av Andrea Berglund

 

Detta skulle vi ha med oss till Utopin:


systrar
citron
lyckliga slut
respekt
kompromisser
spagetti
cykel
björkved
mat
massa byggnadsmaterial
konsten
en skrivbok
allas lika värde
kärlek
gå skor

 

SMÅGRUPPER
Vi har en genomgång av agendan. Vilka typer av texter utgör dessa manifest.
Kamptexter
Godkännande av dagordningen.

J, hade med sig Tant Struls text till Dunka Varmt, hon har hämtat kraft från Kajsa Grytts musik hela uppväxten. Dunka Varmt är kroppslig, levande – gör en levande. Det vackra, förbundet med det som är          därför levande. Allt det måste få plats i Utopin. Stora känslospektra i Utopin.
Inspirerande att ta till sig Tant Struls texter, aktivt erotiska. Befriande – lite musik full av begär.
U, Flygblad som hen ej hann hem och hämta, från Transmilitanta Brigaden i GBG om könsidentiteter som stympar människor. Varför inte flera identiteter, använda kroppen som ett krig, genom sin kropp gestalta den man vill vara för dagen.
A, Bild, Who’s Blue? Av Eva Settervall – 94 dök denna upp på arbetsplatsen på Umeå universitet. Lyste upp och ut, ner på gatan. Eva jobbar med sexualitet och parrelationer, hon är en sån som läser tidningen och blir förbannad.
Kvinnlig sexualitet framhäva. Liksom; Vad säger ni nu då? Liva upp sig. Blev ett sju djävla liv. Första konstkonflikten A var med om, bilden har hon sedan använt i 20 år, funderat på vad som hänt. Aktiv och passiv sida i bilden. Tittar tillbaks, vem ser, offer, villig?
Hur man bär med sig erfarenheter, vad har vi för föreställningar mot nakna kvinnor, lång kamp av Settervall.
E, Resa mellan ensamheter av Elsa Forsgren. En bok skriven slutet av fytiotalet början på femtiotalet. Släktskap med sin egen bok. Läste och blev tagen, imponerad. Forsgren skrev en enda bok, skriven i efterdyningar av Boije och Södergran, fastän inte lite känd. Hon var en kvinna från Lappland, skrev en arg text, kanske var det anledningen till att hon inte blev så stor? E ser paralleller till sitt eget skrivande, teman, liknande, ett systerskap. Boken går inte att få tag på nu, endast i antikvariat.
Några exemplar finns kvar i världen, precis som hennes egen bok, den kommer också finnas kvar.
L, hade Lyn Hejinian. Vad kan man skriva om hemskheter. Man kan skriva om det och inte skriva om det. Fick styrka av texten, prova skriva det som inte gick. Dans.
L, Donna Haraway Cyborgmanifest. Hon är forskare. Pratar från en värld som L ej är bekant med. Forskare, teknisk.
Cyborgen överskrider motsatsparen – dualismen, i västvärlden, våra logos. Vi är alla cyborgs på ett sätt som kan överskrida dualismen. Koalition, rörelse som samhörighet och släktskap och inte på identitet, feminism ta lärdom av detta. Vill prata vidare om vad det betyder. Feministiska skolor följer logiken som bygger på ett språk.
A, Frantz Fanon, att inte använda någon annans språk för att berätta om sig själv. Inte göra den anpassningen.          ”Problemet som behandlas här är tidsbestämt. Fria från alienation kommer de svarta och de vita att bli som vägrar låta sig stängas in i det Förflutnas substantialiserande Torn. För många andra negrer kommer för övrigt frigörelsen att födas ur deras vägran att betrakta nuet som definitivt.”

 

HELGRUPP
Genom texterna går vi in och ut i olika rum, Utopin behöver vara ett slutet rum (?) – en motsägelse i sig. Utopin i förbindelse med exklusion.

Vi hade splittrade texter, men kunde prata om dem.
Samtalet blev ett rum för sig.
Pratade om ilskan som drivkraft.
Stänga ut erfarenheter, personer, går inte i utopin, det vore att ogiltigförklara det som skett, hänt en. Det vore att ogiltigförklara det som gjort en tänkande och till den person man är idag.
Utopin – där vi inte dömer andra. Slippa döma/bli dömd.
Plocka upp orden. Klacksparksfilosofi, sluta använda ord som Utanförskap, ord som vi inte är insatta i. Alvarliga ord som man inte           sig med.
Visst ord, förhållande till P:s text, att välja ett annat språk än det som är i förhållande med makten. Livspusslet, ett ord som gömmer allt det i vardagen där vi har en bristande jämställdhet, vardagssmärtan (som vore den inte värt att prata om!?).
Ordet – utanförskapet – ännu våldsammare. Byta historia som Jonas Hassen Khemiris artikel i DN – en smärtsam erfarenhet av utanförskap. Men vi samlar alla berättelser under ett namn.

Här, Vi möts i olika åldrar med olika erfarenheter i detta tillfälle. Sitter på en tron, sitter där jag ska.
Olika tider suddas ut, samma laddning, texten – fast olika. Fanns olikhet,       mot hjärna och hjärta, men att de aldrig möttes.

Citat av Rosenberg – feminism sammanfattas i tradition. Är det intressant att ha ett gemensamt manifest? Hittar gemensam. Politiska plattityder, kris, rop på hjälp. Språk inkluderar politiken, språkomvandling. Men det ”är bara ord”, men det förändrar vårt sätt att tänka, förhindrar vårt sätt att tänka.
Orden, t.ex. Danska Folkepartiet, illegala invandrare… dansk hiphopare Natasha, allt som har med nationalism – ta Danmark tillbaka genom orden, men Folkepartiet tog orden tillbaks igen.
Konsten i bred mening – ska ställa frågor, inga svar. Vi delar erfarenheter, inget givet. Idag finns det ett krav på konstnärerna att de ska kunna skriva ner vad de gör, Formulera ditt budskap.

Strategi:
Vad ser du?
Precis
Vad kul att du tycker det? – Du är myndig även om du inte vill vara det.

Borde vara en plats. Finns urval, bryta upp och ifrågasätta i konstvetenskapen idag.
Lättare att vara styrd än att ta ställning.
Antirasism är inte performativitet, ingen talakt som fungerar. Politiken idag vill få oss att tro att om du kallar dig feminist, gör det dig till feminist. Orden betyder inte lika mycket idag, orden skiftar, feminist ett skällsord?
Förutsättningar för ett eget liv – kvinnliga genetalier, kampen för sig själv se det som ett lyxproblem om man inte tar det på allvar, orkar inte ta alla kamper?
Kan ej föra någon annans kamp.
Svart feministisk kritik. Vita kan inte föra en svart kamp, ej rätten att ta någon annans historia. Absolut, engagera sig, stödja. Lyxfeminism gör något med ordet, som feminismen är en snygg outfit, typ Djävulen bär Prada. Som nya tidningen Books and Dreams vill ge ditt liv lite läslyx – man talar om något, med orden gör man det till något som det egentligen kanske inte är.
Obekvämt och bråkigt.
Linda Skugge – abdikerade som feminist, det har aldrig lönat sig att vara feminist.
Andras frihet blir inte mindre för att mina dimensioner kräver plats… (Edith: ”Min självsäkerhet beror på att jag har upptäckt mina dimensioner. Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.”)
Som att i klassaspekten säga, han/hon har en enkel bakgrund. Vadå enkel? Det är inte enkelt att växa upp i fattigsverige eller i arbetarklassen. Ordet inverterat och fel. Enkel kan låta lättsam. Naturbarn ej tänker komplexa tanka? Vi måste prata klass.
Feministisk Kraftstråle.
Fokusera på fel saker.
G pratar om utbildning i vården som hon lett. Många där kommer från Medberoendemiljöer. Kvinnor i en mellanställning, G sett unga sjuksköterskor spelats ut mot de äldre, Läkarna, Systrarna och Flickorna. Finns en bitterhet, enas mot en större fiende.
Bränna ut sig, skitkampen, dimensioner, vad gör jag.
Långsvida är inte alltid ibland.
Streetsence feminism, undvika alla väderkvarnar man slåss mot.
Önskar bättre strategier i vardagsfeminism,
G ser att 68-rörelsen på Sergels Torg hade mer mångfald och frihet än rörelsen i Umeå. Kom från moderata Östermalm till Umeå såg alla likadana, kändes oäkta. Kommentar: Tillhör en grupp, att inte känna sig utanför, optisk villa att man inte är inkluderad. Se nyanser, strider mellan olika gruper, du var mer välbekant med Sergels Torg.
Svar: Talarstolen kunde man säga saker utan att bli stoppad, i Umeå var man tvungen att sjunga samma sak.

Senaste fem åren så har det blivit svårare att använda ordet feminist. Inkluderingen.
Fick inte använda ordet feminist i sin antologi, det blev Genus och det akademiska skrivandets former.
DN har tagit ställning till ”hen”, att inte använda det. Som vore inte det ett ställningstagande? Ett politiserande.
Bara fortsätta ösa,
vi är avsändare. 

IMG_1516

________________________________________

Uppgift! Skapa feministiska slagord av de ord vi fått på tröjorna.

Slagord 1

Slagord 2

Slagord 3

Slagord 4

Slagord 5

Slagord 6

Slagord 7

Slagord 8

Slagord 9

Slagord 10

Slagord 11